Míšo, ty jsi content designérka, to se u nás ještě moc často nevidí. Mohla bys nám vysvětlit, co je náplní tvojí práce? Jaký je rozdíl mezi content designérem/kou a copywriterem/kou?
Content designéři taky píšou, ale než se k psaní dostaneme, hodně si povídáme se zadavatelem, děláme research, analyzujeme různá data.
Na základě toho nejenže napíšeme texty, ale také navrhneme, kde co bude, které komponenty se použijí, jak se vše vzájemně propojí. Řešíme, jak se na stránku uživatel dostane, odkud může přijít a kam odejít, co má na stránce udělat. Hodně u toho spolupracujeme s UX a UI designéry a editory.
Tvorba obsahu na web často bývá pro lidi největší pain. Máš nějakou dobrou radu, jak s tím začít? Co ještě zvládnu sama a na co je lepší poptat odborníka/ci?
Zjistěte si, co vaši potenciální zákazníci řeší a jaký obsah vůbec potřebujete, aby vás našli. Pak sedněte ke klávesnici a jednoduše a srozumitelně jim řekněte, jak jim pomůže právě váš produkt nebo služba.
Ale myslím, že pokud se na to necítíte, je lepší to nechat na profíkovi a neplýtvat svým časem. Jestli se na to vrhnete sami, zvažte aspoň korektora. Chyby můžou srazit dolů i jinak skvělý web.
Jak zajistit, aby se díky obsahu web zobrazoval na předních místech vyhledávačů?
Potřebujete vědět, co lidé v souvislosti s vaším oborem hledají. A na jednotlivé vyhledávací výrazy tvořte dopadové stránky s užitečným obsahem, který uživatelům pomůže řešit potřebu, se kterou k vám na web přišli.
Důležitý je nejen samotný výraz, ale také záměr, s nímž ho uživatel zadal. Třeba když do vyhledávače napíše “rozdíl mezi kombuchou a vodním kefírem”, nejspíš ho zajímá vysvětlení, ne primárně nákup. A podle toho se pak odvíjí typ obsahu, který vytvoříte.
Je SEO pro lidi nebo pro roboty? Ptám se, protože se občas stává, že se texty na web dokonale ladí, aby měly dobré výsledky ve vyhledávačích a zapomíná se na to, že kvůli tomu nejsou čtivé pro lidi.
Pro mě je SEO skvělý návod, jak tvořit obsah pro uživatele. Sice je to optimalizace pro vyhledávače, ale vyhledávače jsou pro lidi. Metody optimalizace z jejich chování na internetu koneckonců vycházejí.
Musíte se nimi ale šikovně zacházet. Dá se to přehnat, což může chvíli fungovat, ale dlouhodobě ne. Po robotovi obsah nakonec čte člověk a ten také váš produkt kupuje. A pokud mu stránka nic nepřinese nebo jí nebude rozumět, těžko na ní zůstane, aby nakoupil. Takže vám dobrá pozice ve vyhledávači může být vlastně k ničemu.
V dnešní době si práci na textech můžeme usnadnit díky AI. Dokáže už za nás umělá inteligence napsat texty, které můžeme rovnou použít?
Záleží na typu textu. Určitě dokáže pomoct třeba s headlinem nebo za vás vytvoří krásně korporátně korektní e-mail. 🙂
Ale např. čtivě psaný článek, který bude dobře optimalizovaný, strukturovaný a podle všech pravidel a který by už nepotřeboval větší zásah člověka, to je oříšek.
Máš nějaké oblíbené AI nástroje pro tvorbu copy, se kterými pracuješ pravidelně?
Pravidelně hlavně ChatGPT na všechno možné nebo Beautiful AI na prezentace. S dalšími se oťukáváme a zkoušíme. Dneska najdete AI skoro na všechno, jak vás rychle přesvědčí stránka https://theresanaiforthat.com/.
Na kterou svou copy/content práci z poslední doby jsi nejvíc hrdá? Co se ti povedlo? :)
Když jsme mluvili o SEO, napadá mě… zkuste zadat do Google vyhledávače “co je SEO” a měl by na vás mezi prvními v organickém vyhledávání vyskočit můj článek na webu Komerčky. Což je myslím dost cool :) Článek na stránkách firmy, která se SEO samozřejmě nezabývá, se umisťuje takhle vysoko.
Díky Míšo za odpovědi a moc se těšíme na viděnou v sobotu 14. 9. na WordPress Day Brno! 👋