Daniel Mejta: u e-shopu je zásadní důvěryhodnost, rychlost a použitelnost

Daniel Mejta se zabývá WordPressem, WooCommerce a React.js řadu let. Pracuje i na celé řadě open source knihoven, které usnadňují vývoj pluginů pro WordPress. Pokud hledáte experta na e-shopy, je to právě Dan. Zjistěte, co zvážit při výběru platformy pro e-shop nebo jak docílit udržitelnosti. Ptali jsme se taky, jaké jsou podle Dana výhody e-shopového pluginu WooCommerce a co ho přivedlo k tomu začít vyvíjet a prodávat vlastní pluginy.

Daniel-mejta

Dane, jsi (mimo jiné) specialista na e-shopy. Co tě k tomuto zaměření přivedlo?

Posledních více jak 20 let se věnuji vývoji webů a společná práce s Vaškem na několika projektech vyústila v založení WPify. Díky tomu jsem se dostal i k e-shopům, které činí jednu z našich hlavních činností. Identifikovali jsme mnoho funkcionalit, které se opakují u klientských zakázek. Také jsme se setkávali s pluginy, které nejsou napsány optimálně a psali si raději tuto funkcionalitu sami. To nás přivedlo k tomu, že stojí za to začít pluginy vyvíjet a prodávat.

Jak jsi zmínil, s kolegou Václavem Greifem vedete agenturu WPify. Představíš nám vaši práci? Na co se specializujete? Proč by si zákazníci měli objednat e-shop zrovna u vás?

Specializujeme se na e-shopy na WooCommerce, ale vyvíjíme také prezentační weby, magazíny, apod. Zaměřujeme se také na rychlost webů. Máme zkušenosti z desítek e-shopů jako přímý dodavatelé a ze stovek e-shopů, které používají naše pluginy. Máme rádi nové technologie, ale snažíme se, aby veškerý kód, který píšeme, dodržoval WordPress a WooCommerce standardy, aby se klient nemusel bát, že bude mít rozbitý web po aktualizacích. Naším cílem je bezpečný a rychlý e-shop, který bude zákazník rád používat. Krom toho vyvíjíme i pluginy pro WooCommerce a open-source knihovny, které můžou další vývojáři využívat ve svých projektech.

Komu a proč bys pro tvorbu e-shopu doporučil zrovna WordPress? Například ve srovnání s oblíbeným Shoptetem?

Každé řešení má své výhody a při výběru platformy, na které bude web postaven, je potřeba zvážit mnoho věcí. Pokud nechci investovat velkou částku na začátku a stačí mi funkčnost Shoptetu i do budoucna, je Shoptet (nebo jakákoliv jiná podobná služba) vynikající volbou. Umožní snadno rozjet e-shop a otestovat si, jak bude na trhu fungovat. Pokud ale potřebuji od e-shopu více a chci více customizací, integrací na skladové a účetní systémy, apod, je WooCommerce lepší a levnější řešení oproti ostatním systémům.

E-commerce-3692440_1280

Pracuješ s e-shopovým pluginem WooCommerce. Jaké jsou jeho výhody a nevýhody? Hodí se i pro větší e-shopy?

Pokud potřebujeme e-shop, který můžeme svobodně upravovat, tak máme na výběr použít WooCommerce, Shopify (a podobné), nebo vlastní řešení. Výhoda WordPressu a WooCommerce je široká základna vývojářů, kteří dokáží s WooCommerce pracovat a customizovat. Shopify má méně vývojářů a cenové hladiny jsou obecně vyšší. Nejdražší řešení je pak obecně to vlastní, kde si píšete e-shop sami. WordPress a WooCommerce podle mě přináší ideální kombinaci všech věcí – široká základna vývojářů, mnoho pluginů a relativně nízké náklady na vývoj a customizace. Není vhodný pro opravdu velké e-shopy, které mají tisíce objednávek denně. Pokud ale těchto čísel nedosahuje, je WooCommerce určitě dobré řešení.

Co jsou podle tebe tři nejzákladnější věci pro efektivní a přehledný e-shop, kam se budou zákazníci rádi vracet?

Z hlediska zákazníka je několik věcí, které jsou důležité: důvěryhodnost e-shopu, rychlost a použitelnost webu a snadnost nákupu a doručení. 

Z hlediska důvěryhodnosti je důležité, aby zákazník viděl zcela jasně, s kým uzavírá obchod, mít splněné nejen zákonné povinnosti (obchodní podmínky, reklamační podmínky), ale i jasně viditelný kontakt na prodejce, aby mohl kdykoliv zavolat/napsat a dostal v rozumné době odpověď od obchodníka. K důvěryhodnosti přispívá to, jestli web vypadá profesionálně.

Rychlost a použitelnost webu je velmi důležitá. Studie ukazují, že čím větší je čekání na načtení stránky, tím spíše zákazník odejde nakupovat jinam. A rozdíly v conversion rate při rychlém a pomalém webu jsou opravdu veliké. Velké množství lidí dnes nakupuje z mobilních zařízení a tak web musí být pro mobily optimalizován. Na stránce musí být vše přehledné, aby se uživatel neztratil a vždy věděl, jak pokračovat dále.

Nákupní proces je pak poslední krok, který je z hlediska provozovatele e-shopu nejdůležitější. Samotná objednávka, platba a doručení zboží. Pokud není nákupní proces dostatečně jednoduchý a přehledný, uživatelé se mohou rozhodnout objednávku nedokončit.

Pokud všechny z předchozích bodů budou splněné a zboží bude doručeno v pořádku a včas, zákazníci se budou určitě rádi vracet.

Jak z tvého pohledu vypadá udržitelnost u tvorby e-shopu? Na co všechno myslet?

WordPress a WooCommerce se stále vyvíjí, ale autoři se snaží dodržovat v maximální míře zpětnou kompatibilitu. Proto je důležité využívat standardní API, které jak WP tak Woo poskytují. Vyhýbáme se tak např. přímým dotazům do databáze, apod. Dále musí být kód přehledný a hezky strukturovaný, snažíme se, aby nevznikaly konflikty v kódu kvůli příliš obecným názvům funkcí a objektů, dodržujeme best practices pro vývoj ve WordPressu a WooCommerce. Pomáhá také, když používáme verzovací systém a automatický deployment. 

Pokud e-shop přímo neprogramujeme, tak si musíme dát pozor na to, abysme nepoužili kombinaci pluginů, které spolu moc dobře nefungují. Např. kombinace WooCommerce, WPML pro multijazyčnost a Elementor pro editaci obsahu je záruka e-shopu, který je pomalý. Takové řešení pak prakticky nelze optimalizovat a je potřeba začít od začátku. Obecně jsou zakoupené šablony v kombinaci s page buildery podstatně méně optimální, než vlastní řešení, které dodržuje zásady popsané výše.

Doporučíš nám nějaké zdroje, odkud čerpat, pokud bychom se chtěli o e-commerce dozvědět víc? Kde sledovat novinky? Ať už jde o podcasty, weby, sociální sítě…?

Sledujte respektované vývojáře v komunitě, blog WooCommerce, pročtěte si co je nového u každé nové verze WordPress, apod. Na Facebooku je vhodná skupina WooCommerce Komunita SK + CZ a samozřejmě sledujte i novinky na wpify.io.

Díky Dane za odpovědi a moc se těšíme na viděnou v září! 👋

Chcete si poslechnout Danovu přednášku o e-shopech na WordPressu? Zaujal vás program konference? Nečekejte ani minutu a kupte si vstupenku, dokud jsou!